יום שני, 28 במרץ 2016

מניעת מחלות חניכיים, קובי עזרא

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופתית, היום אספר לכם על הדרך הטבעית למניעת מחלות חניכיים. ואיזה ויטמין שומר על בריאות החניכיים והשיניים?, אז להלן מספר דרכים טבעיות למניעת מחלות חניכיים, לרבות דלקות חניכיים, נסיגת חניכיים, מניעת אבן שן וכו'...

האם ידעתם שמחלת חניכיים קשורות לסיכון מוגבר למחלות לב, סוכרת, הולדת תינוקות במשקל לידה נמוך ואפילו סרטן?.

כל עוד הגורמים למחלת חניכיים מזוהים כהלכה והחולה מתמיד בשיפור היגיינת הפה שלו, התחזית היא טובה מאוד עבור טיפול ומניעת המצב. הפרוגנוזה היא הטובה ביותר כאשר הטיפול מתקבל בשלבים המוקדמים של דלקת חניכיים. בשלב זה, המטופל בדרך כלל רק צריך ניקוי שיניים מקצועי הברשה יסודית יותר ושימוש בחוט דנטלי.

רצוי לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, ואם ניתן רצוי אפילו לצחצח לאחר כל ארוחה. יש להשתמש במברשת שיניים זיפים רכים או רכים במיוחד. יש להחליף את מברשת השיניים כל שלושה חודשים בקירוב, ואת החוט הדנטלי מדי יום, זאת מחשש להתפתחות מזיקים שונים.

רצוי לבחור במברשת שיניים חשמלית כדי למקסם את פוטנציאל הניקוי, ולא פחות חשוב לבדוק שהראש של המברשת מסתובב ולא רק מרעיש. 

אציין שמספר פעמים לאחר שימוש קצר של כשבועיים במברשת חשמלית גיליתי לתדהמתי שראש המברשת רועד אך אינו מסתובב בכלל!!! 

מחלת חניכיים (דלקת חניכיים), הוא מצב שכיח מאופיינת בתסמינים, כגוו: ריח רע מהפה, חניכיים אדומים או נפוחים, דימום בחניכיים, החניכיים נסוגים והשיניים רופפות יותר. אם המצב אינו מטופל, הוא יכול להתקדם ולהוביל לסיבוכים נוספים ועד לנשירת השיניים.

הגורם העיקרי של מחלת חניכיים הוא חוסר בהיגיינת הפה, כתוצאה מכך הצטברות פלאק לאורך ומתחת לקו החניכיים.

גורמים כעישון, שינויים הורמונליים, נטייה גנטית, תזונה לקויה, מצבי סטרס מתמשך, תרופות מסוימות, סוכרת ומחלות אחרות עשויים לתרום ולהחריף את בעיות החניכיים.

יש להגביל את צריכת הסוכרים בתפריט היומי. להרבות באכילת מזון מלא, טבעי ובלתי מעובד, כמו למשקל אכילת קטניות ודגנים מלאים, פירות וירקות בעיקר - ולא מיצים כמובן.  הנ"ל מכילים סיבים תזונתיים שמעשים את החניכיים וגורמים להפרשת רוב מוגברת שמסייעת בשמירת בריאות הפה. 

אז אתם בטח שואלים, מה ניתן לעשות חוץ הצחצוח השיניים וביקור אצל השיננית? ניתן לעשות שטיפות פה עם חומרים טבעיים המחטאים את חלל הפה לרבות השיניים והחניכיים, למשל: 

1. שמן משיכת (Oil Pulling), מסייע למניעת חניכיים אדומים ונפוחות - דלקות. אפילו מסייע למניעת מחלת חניכיים עם איבוד מסת העצם.
השמן מושך "רעלים" ממש מהפה ומהחניכיים. כך השמן מסיר את הפלאק המצטבר.
בכדי להיות בטוחים רצוי להשתמש בשמנים אורגניים כדי לצמצם את החשיפה לחומרי הדברה וכו', כמו: שמן שומשום, שמן זית, ועדיף שמן קוקוס. 

2. הכנת מירתח מעלי מרווה (Sage Leaf), הגרגור מסייע לטפל בדלקת חניכיים ומחלות חניכיים. כל מה שצריך לעשות זה להרתיח כ- 50 עלי מרווה טריים ורצוי אורגני במים מזוקקים ולאחר מכן לגרגר את המירתח מספר פעמים ביום. כמו גם ניתן להשתמש בו כמו מי פה. יש כאלה אשר עושים תה מרווה ושותים אותו לאורך היום.
לעליה המרווה ישנם כמויות גבוהות של חומרים נוגדי חמצון ובעל פעילות אנטי דלקתית, נוגדת חמצון, ואנטי מיקרוביאלית.

3. שום וכורכום - להכין עיסת שום וכורכום להשתמש כמו במשחת שיניים, ולאחר מכן לשטוף אחרי זה כבר בפה במשך מספר דקות. שני מזונות טבעיים הנ"ל תכונות אנטי-בקטריאליות, כורכום בעל פעילות אנטי דלקתית.

4. שמנים ארומטיים בעלי פעילות אנטי-בקטריאלית בהתאמה אישית, כידוע מחלות חניכיים ניגרמות כתוצאה מפעילות חיידקים, לכן שמוש ברכיבים טבעיים אנטי בקטריאליים עשויים לצמצם ולמנוע את מרבית מחלות החניכיים - כדלקות חניכיים וכו'...
כמו כן, ניתן להשתמש בחוט דנטלי יחד עם שילוב של צמחים ושמנים ארומטיים בעלי פעילות נוגדת חיידקים. 

5. בנוסף יש לציין שישנן ראיות המצביעות על יעילות מפעולות הבאות כטיפול למחלת חניכיים, כמו:

תה ירוק בעל חומרים נוגדי חמצון המסייעים להפחית את הדלקות בגוף ובחניכיים. אך יש לשתות בטמפ' הנמוכה מ-40 מעלות, זאת היות ושתיית משקאות חמים יגרמו לכיווץ החניכיים ותגובה דלקתית, כך ניתן ליצור נסיגת חניכיים ועד כדי איבוד שיניים. 

מי חמצן עוזר להרוג חיידקים כשמשתמשים בו בתור מי פה או כג'ל המותאם אישית, אך אסור לבלוע.

שטיפת מים ומלח המורכבת מכפית מלח על כוס מים פושרים, מפחיתה דלקת והורגת חיידקים. 

אבקת סודה לשתייה ומים ניתן להשתמש להבריש את השיניים כדי לעזור לנטרל את חומצות שיכולות לגרום למחלות חניכיים.

מור יעיל לטיפול במחלת חניכיים ושמירה על היגיינת פה נכונה היות ויש לו יכולת חיטוי, אנטיבקטריאלי.
10 טיפות של תמיסת מור בתוך כוס מים חמים ולהשתמש בו בתור בשטיפת פה. ניתן גם להוסיף כמה טיפות של התמיסה כדי לשטוף במי מלח. חזור פעם אחת או פעמיים ביום למשך מספר ימים.
לחלופין, לערבב כמויות שווות של מור ותמיסות אכינצאה. השתמש בכך בשטיפת פה. חזור מדי יום במשך מספר ימים עד לקבלת הקלה.

שמן עץ התה (Tea Tree Oil) בעל תכונות אנטי דלקתיות להרגעת חניכיים מגורים ודלקתיים. מחקר שפורסם בכתב העת שיניים אוסטרלי בשנת 2008 נמצא כי שימוש מקומי של ג'ל שמן עץ התה סייעו להפחית דימום חניכיים דלקת חניכיים. אך יש לציין כי הוא לא מנע את הופעת הפלאק.
כל שעלנו לעשות הוא לשים כמה טיפות של שמן עץ התה על משחת השיניים או לקנות משחת שיניים המכיל את שמן עץ התה ולצחצח את השיניים פעמיים ביום. השתמש בו במשך מספר שבועות.

ויטמין D בעל תכונות אנטי-דלקתיות, כדי להיות בטוח שאתה מקבל מספיק ממנו כאשר אתה מנסה לרפא חניכיים נפוחות. אנשים מבוגרים צריכים במיוחד לשים לב למצבי חסר  בויטמין. על פי המכון הלאומי לבריאות בארה"ב, רמות גבוהות של ויטמין D קשורה לסיכון מופחת למחלת חניכיים אצל אנשים בגיל 50 ומעלה.
מזונות העשירים בויטמין D, הם: דג סלמון, ביצים שלמות (בחלמון), גרעיני חמניות, שמן דגים.

CoQ10 או קו-אנזים Q10 (הידוע גם בשם ubiquinone) הוא חומר דמוי ויטמין המסייע לגוף להמיר סוכרים ושומן לאנרגיה. מחקרים מוקדמים שבוצעו עם נטילה אורלית (או במריחה על החניכיים) של CoQ10 עשוי לסייע בטיפול בחניכיים.

פרוביוטיקה חיונית גם לבריאות השיניים. סוכריות המכילים Lactobacillus reuteri Prodentis חיידקים "ידידותיים" שחיים במעיים, יעילים כטיפול בדלקת חניכיים בשל יכולתם לעזור להחזיר את האיזון הטבעי של הפה לאחר השימוש בחיטוי הפה מי-פה ג'לים המכילים רכיבים אנטיבקטריאליים.

לכן חשוב לציין כי השימוש בתכשירים אנטיבקטריאלים אגרסיביים, אכן הורגים את הבקטריות "הרעות" אך גם הורגות את הבקטריות הטובות, אשר שומרות על איזון. 

איך ניתן לשמור על שיניים וחניכיים בריאים?

צחצחו שיניים פעמיים ביום (עם משחת שיניים המכילה פלואוריד - לא מומלץ לכולם).
חלצו את שאריות המזון עם חוט דנטלי באופן קבוע כדי להסיר את רובד מבין השיניים. או להשתמש בהתקן, כגון: מברשת מיוחדת או לבחור קיסם עץ או פלסטיק שהומלץ לכם ע"י רופא שיניים.
כמו כן יש לבקר את רופא השיניים באופן שגרתי לניקוי ובדיקה שגרתית.

עישון סיגריות וטבק גורמים להפחתת היכולת שלנו להילחם בזיהומים ועיכוב בריפוי דלקות. המעשנים הם בעלי סיכויים גבוהים יותר למחלת חניכיים חמורה שלא מגיבה כמו גם לטיפול שמוביל לנשירת השיניים.

הערה: לא לבלוע את הרכיבים אשר משמשים לטיפול ומניעת דלקות חניכיים! היות והם מכילים את החיידקים ורכיבי לוואי נוספים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה