יום חמישי, 11 בפברואר 2016

הכבד

כבד - כל מה שרצית לדעת על הכבד

הבלוטה הגדולה והכבדה ביותר שלנו שנחשבת ל"בית החרושת" הכימי של הגוף היא האיבר היחיד שמסוגל להתחדשות מלאה ומהירה 

הכבד האנושי, בית החרושת, מסנן הרעלים והמעבדה הכימית שלנו, הוא הבלוטה הגדולה ביותר (וכמובן: הכבדה ביותר...) בגוף, השוקלת בדרך כלל כ-1,500 גרם (קילוגרם וחצי) - מתוכם 800-900 גרם דם. צבעו של הכבד הוא בדרך כלל חום-אדמדם, והוא מוגן על ידי קשת הצלעות.

הכבד הוא האיבר המוצק היחיד המסוגל להתחדשות מלאה ומהירה, והוא נחשב לאיבר הרנגרטיבי (מתחדש) ביותר בגוף האנושי. כך, למשל, כבד ללא שחמת מסוגל לספוג אובדן פתאומי של עד 80% מנפחו - וכמחצית מנפח זה תגדל מחדש בתוך 6 שבועות.

בעת הרגנרציה (תהליך הגדילה מחדש) משופעלים גנים האחראיים להתמיינות, והתהליך כולו פוסק עם השגת נפח הכבד הדרוש לתפקוד התקין של בעליו. 

אליה וקוץ בה

חרף זאת, אותה יכולת פיצוי מופלאה היא סוג של "אליה וקוץ בה": הכבד אמנם מתפקד היטב גם כאשר חלק ניכר ממנו פגוע - אבל הדבר גורם לכך שמרבית מחלות הכבד מאותרות באיחור ניכר, ולאחר שכבר גרמו לנזק ממשי ופעמים רבות בלתי הפיך.

הכבד נמצא בחלק הימני-עליון של חלל הבטן, מתחת לסרעפת. הוא מחולק לשתי אונות - ימנית ושמאלית, כאשר האונה הימנית היא האונה הגדולה יותר שלו. כיס המרה צמוד לאונה השמאלית של הכבד, והוא מאכלס בתוכו את נוזל המרה שהכבד מפריש.

הכבד מחובר לסרעפת ולדפנות הבטן באמצעות חמישה צינורות, שהחשובים שבהם הם וריד השער (שנושא דם מן הקיבה, המעי והטחול אל הכבד) עורק הכבד (שמספק לו דם עשיר בחמצן) ווריד הכבד.

שורת תפקידים חשובים

לכבד יש שורה של תפקידים חשובים, בהם: אחסון דם; סינתוז מרה; חילוף חומרים של פחמימות, חלבונים ושומנים; ויסות כמות הסוכר בדם; סילוק עודפי חומצות אמינו; וכן פירוק ואחסון שומנים. 

בתהליך סילוק הרעלים יש לכבד תפקיד מכריע: הוא מסנן את הדם ומנטרל חומרים רעילים וכן מנקה את הדם מחיידקים, אנטיגנים ונוגדנים. נוסף על כך הוא מייצר חלבוני דם, מבטיח אספקת גלוקוז קבועה לדם ולרקמות לצרכי אנרגיה ומפריש מדי יום קצת פחות מליטר שלם של מיצי מרה, המסייעים בתהליכי העיכול.

המרכז לכירורגיה הוא פרי חזונם המשותף של טובי המנתחים בארץ שנועד, לראשונה בישראל, לספק שירותי רפואה מתקדמים ברמה המקצועית הגבוהה ביותר של בית חולים פרטי, בנוחות של טיפול אישי ובעלות השווה לכל נפש. אתר המרכז לכירורגיה: http://www.surgicalgroup.co.il/ מקור: articles. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה